ثبت شركت ها

طراحي سايت و وبلاگ

ثبت شركت ها

مراحل ثبت شركت به صورت اينترنتي

براي ثبت شركت به صورت آنلاين پس از ورود به سامانه ي http://irsherkat.ssaa.ir به قسمت پذيرش درخواست ثبت شركت مراجعه كنيد. فرمي پيش روي شما ظاهر مي شود كه بايد مرحله به مرحله آن را تكميل نماييد.اطلاعات مربوط به متقاضي نخستين موضوعي است كه در اين فرم ها بايد پر شود.در اين قسمت نام شخصي كه متقاضي تاسيس شركت يا موسسه است وارد مي شود.همچنين بايد سمت متقاضي نظر به اينكه اصيل يا وكيل است تعيين شود.


گام بعدي از مراحل ثبت شركت مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقي است كه در آن نام هاي درخواستي ثبت مي شود. لذا ابتدا نوع شركت را انتخاب نماييد. سپس به ترتيب 5 اسم را پيشنهاد دهيد. (اسامي پيشنهادي مي بايست داراي ريشه ي فارسي باشد، لاتين نباشد، با شئونات انقلاب اسلامي ايران منافات نداشته باشد، داراي اسم خاص باشد و تكراري نباشد. مي توانيد به سايت http://www.ilenc.ir مراجعه و نام پيشنهادي را جستجو نماييد.)


در كادر مربوط به موضوع فعاليت، نوع فعاليت و وضعيت مجوز و مدت فعاليت را براساس اينكه محدود يا نامحدود است انتخاب كنيد. در شرح فعاليت نيز اگر در رابطه با موضوع فعاليت نياز به توضيح باشد توضيحات لازم را وارد نماييد. سپس با كليك بر روي گزينه ي گام بعدي وارد صفحه ي اطلاعات مركز اصلي شويد.


در قسمت اطلاعات مركز اصلي مي بايست مشخصات مربوط به كد پستي و شماره ي تلفن و نشاني مركز اصلي تكميل گردد. شماره ي دورنگار و نشاني تارنما و پست الكترونيكي نيز در صورتي كه وجود داشته باشد در همين صفحه وارد مي گردد.


سپس وارد صفحه ي سرمايه ي شخص حقوقي (شركت) مي شويد. در اين صفحه نوع سرمايه نظير سرمايه ي نقدي يا غير نقدي، سهام با نام يا بي نام انتخاب مي شود. ارزش ريالي هر سهم نيز بايد تعيين گردد.


پس از تكميل فرم مربوطه، با كليك بر روي گام بعدي صفحه ي مربوط به اشخاص گشوده مي شود. منظور از اشخاص، افرادي هستند كه در شركت يا موسسه داراي سمت مي باشند كه خود به دو نوع شخص حقيقي و حقوقي تقسيم مي شود. در قسمت شخص حقيقي مي بايست اطلاعات شخصي خواسته شده در كادر تكميل گردد و اگر نوع شخص حقوقي هم باشد فيلدهايي نظير فارسي، تابعيت، شناسه ي ملي و... فعال مي شود كه بايستي پر شود. سه كلمه ي ثبت اطلاعات، حذف و انصراف وجود دارد. ثبت اطلاعات براي ذخيره ي اطلاعات در اين صفحه مي باشد. حذف نيز اطلاعات وارد شده را حذف مي كند. انصراف نيز به اين معني است كه از تغيير اطلاعات منصرف شده ايد.


پس از طي اين مراحل، بايد اطلاعات مربوط به سرمايه و سهام همان شخصي كه در صفحه ي اشخاص وارد نموديد را در كادر مربوطه پر كنيد.


قسمت بعدي مربوط به سمت شخص در شركت يا موسسه است. اين سمت مي تواند مدير عامل يا رئيس هيئت مديره و ... باشد. سپس تاريخ سمت را معين كنيد. تاريخ پايان اعتبار سمت با توجه به تاريخ شروع سمت مشخص مي شود. وضعيت حق امضا نيز تعيين مي كند كه شخص، جزو افراد داراي حق امضا در شركت است يا خير.


در صفحه ي مربوط به شعب، در صورتي كه شركت يا موسسه نياز به تاسيس شعبه داشته باشد اطلاعات آن را در اين صفحه وارد نماييد و در قسمت مربوط به سمت ها در شعب سمت شخص و مدت تصدي را تعيين كنيد. با ورود به صفحه ي روزنامه، "روز شروع سال مالي" و "ماه شروع سال مالي" را در كادر مربوطه پر كنيد. همچنين در اين صفحه  اطلاعات روزنامه ي شركت با انتخاب از فهرست روزنامه ي شركت مشخص مي گردد.


سپس با كليك بر روي گام بعدي وارد صفحه ي اظهارنامه مي شويد. در اين قسمت متن اظهارنامه را وارد كنيد. مي توان اطلاعات را تايپ كرد و يا از نمونه ي متن هاي موجود در سيستم استفاده نمود.


پس از آن با كليك بر روي گام بعدي وارد صفحه ي اساسنامه مي شويد. در سايت، اساسنامه ي شركت را نيز بايد ارائه دهيد. شركت نامه ها و اساسنامه ها، فرم هاي پيش فرضي دارند كه فقط بايد آنها را پر كنيد و در نهايت اگر تمايل داشتيد مي توانيد قوانين مخصوص شركت خودتان را نيز به آن اضافه كنيد.


حالا بايد كپي برابر اصل شده اي از اساسنامه ي خود را در سايت اداره ي ثبت شركت ها بار گذاري نماييد.


با ورود به صفحه ي مدارك با توجه به نوع شركت، مداركي را كه متقاضي بايد ارائه نمايد به صورت خودكار نشان داده مي شود. قابل توجه است كه عدم تايپ كامل متن صورتجلسه در قسمت مشخص شده باعث رد پذيرش و عودت اصل صورتجلسه توسط پست مي گردد. (متن تايپ شده با اصل صورتجلسه مي بايست مطابقت كامل داشته باشد)


وقتي اطلاعات نهايي به طور كامل و با دقت توسط متقاضي وارد رايانه شد، رايانه تاييد پذيرش را به متقاضي نشان مي دهد كه متقاضي بايد به دقت آن را مطالعه كند. از اين جا به بعد شما همواره مي توانيد با ورود اطلاعات در سامانه ي اينترنتي و دريافت كد رهگيري از طريق همين سامانه، تصميمات اخذ شده را دنبال نموده و از محتواي آن مطلع شويد. لذا از قابليت هاي سودمندي كه با ثبت نام كردن اينترنتي به دست مي آيد استفاده از همين فهرست پيگيري است كه مي توان به راحتي  بدون مراجعه ي حضوري، پيگير پاسخ درخواست خود شد.


بعد از تكميل اطلاعات و پذيرش اينترنتي از طريق سامانه و اخذ تاًييديه ي پذيرش، بايد نسخ اصلي صورت جلسات تنظيمي و ضمائم آن ها را از طريق باجه هاي پست به صورت سفارشي به آدرس ذكر شده در تأييديه ي پذيرش ارسال نماييد و از مراجعه ي حضوري به منظور تحويل مدارك ثبت شركت خودداري كنيد.


لذا با تكميل فرم ها و ارسال آن به اداره ي ثبت شركت ها اگر صورتجلسه ي شما داراي نقص باشد، براي شما ابلاغ رفع نقص ارسال مي شود و بايد رفع نقص نماييد. اگر صورتجلسه ي شما تاييد شود در نهايت جهت صدور آگهي به روزنامه ارسال مي گردد. در حالتي ديگر حتي ممكن است صورتجلسه ي شما رد شود كه در اين حالت دلايل رد صورتجلسه طي ابلاغيه اي به شما اعلام مي گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ي جديد اقدام نماييد.


بنابراين در صورت پذيرش، مسئول اداره، دستور ثبت در دفتر ثبت شركت ها را صادر مي نمايد. بدين ترتيب اقدام بعدي، ثبت شركتنامه در دفتر ثبت شركت ها مي باشد.


ثبت شركت، غير از ثبت شركتنامه است و عمل و دفاتر آن نيز جدا است. متصدي مربوطه پس از ثبت شدن شركتنامه و رسيدگي به مدارك و سوابقي كه از طرف مدير شركت ضمن تقاضانامه به عمل مي آيد، در دفتري كه به اين موضوع تخصيص داده شده، ذيل شماره رديفي كه براي شركت ها معين مي شود خلاصه مفاد شركتنامه و اساسنامه را در ستون هاي آن، ثبت و براي هر شركت يك صفحه مترادف تخصيص مي دهد.


به موجب ماده ي 47 قانون ثبت اسناد و املاك، شركت نامه بايد در دفتر اسناد رسمي به ثبت برسد در غير اينصورت طبق دستور ماده ي 48 همان قانون، در هيچ يك از ادارات و محاكم پذيرفته نخواهد شد.


چون ثبت شركتنامه در دفاتر اسناد رسمي با وجود ثبت خود شركت در اداره ي ثبت، موجب پيچيدگي كار مي شود، از اين جهت به موجب مقررات مورخه 10 اسفند 1327 وزارت دادگستري به دوائر ثبت شركت ها در مركز و شهرستانها اجازه ي ثبت شركتنامه داده مي شود. در حقيقت دفتر ثبت شركتنامه در اين مورد به منزله ي دفتر اسناد رسمي مي باشد. پس ثبت شركتنامه، رسميت يافتن آن بين شركاء است كه در دفتر جداگانه به عمل مي آيد و شركاء تماماً ذيل ثبت را امضا مي كنند و مطابقت ثبت را با اصل شركتنامه تصديق خواهند نمود.


شايان ذكراست دفتر مذكور، قانوني است و به امضاي نماينده ي دادستان محل رسيده است. لذا متقاضي پيش نويس را نزد مسئول دفتر برده و مسئول دفتر شروع به ثبت شركتنامه و پيش نويس آگهي تاسيس شركت در دفتر ثبت شركت ها مي نمايد. كارت شناسايي متقاضيا ن را اخذ مي كند و آن را با مشخصات مندرج در شركتنامه تطبيق مي دهد. از ساير اقدامات مسئول دفتر، احراز هويت متقاضيان، اخذ امضا از متقاضيان در ذيل ثبت در دفتر، تصديق متقاضيان تحت عنوان ثبت با سند برابر است، تعيين شماره ي ثبت شركت، نوشتن شماره ي ثبت در اظهارنامه و شركتنامه ي شركت و اسناد مالكيت اموال متعلق به شركت مي باشد كه اسناد مالكيت به امضاي رئيس اداره ثبت مي رسد.


مسئول ثبت دفتر، تشكيل پرونده داده و در روي آن از لحاظ تكميل امضا گواهي مي نمايد. يك نسخه اساسنامه و شركتنامه و اظهارنامه، تحويل مؤسسين شركت مي گردد. در صورتي كه سند مالكيت هم وجود داشته باشد، به مديران شركت تحويل مي گردد و نسخه ي ديگر اظهارنامه و اساسنامه و شركتنامه و پيش نويس آگهي را كه تشكيل پرونده گرديده، جهت تحرير به اتاق تايپ ارسال مي دارد.


اقدام نهايي، تحرير و صدور آگهي تاسيس شركت مي باشد كه آخرين گام جهت ثبت شركت تلقي مي شود.


قابل ذكر است، علاوه بر ثبت شركت، خلاصه شركتنامه و منضمات آن  نيز بايد انتشار پيدا كند (ماده ي 197 ق.ت). اين امر بايد در ظرف ماه اول ثبت شركت و توسط اداره ي ثبت محل يا جانشين آن، بسته به مورد، در مجله ي رسمي دادگستري و يكي از جرايد كثيرالانتشار مركز اصلي شركت، به خرج خود شركت انجام  گيرد (ماده ي 6 نظامنامه ي قانون تجارت وزارت عدليه و تبصره ي آن).

با ما در تماس باشيد

www.saadatsabt.com

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.