برند يا علامت تجاري
با توجه به اينكه گستردگي محصولات و تنوع خدمات در همه كشور ها بسيار زياد بوده و تمايز بين اين محصولات ، كالا ها و خدمات و شناساندن ان توسط توليد كننده و يا ارائه دهنده خدمت به مشتري بسيار حائز اهميت مي باشد و از سويي ديگر مشتريان و مصرف كنندگان نهايي حق دارند تا با شناسايي محصولات يك شركت و شناخت كيفيت خدمات و محصولات ان نسبت به انتخاب و يا عدم انتخاب آن اهتمام نمايند مبحث شناسنامه دار كردن محصولات و خدمات از دوره هاي دور مطرح و به شدت رايج شده است. اين علامت نه تنها باعث تميز محصولات و خدمات شما نسبت به ساير رقبا مي شود كه مي تواند براي موضوع بازاريابي و تبليغات نيز به شما بسيار كمك كند.
اما اين علامت تجاري چگونه به وجود مي آيد و مالكيت آن به چه نحوي مي باشد؟ آيا هرنوع علامت و يا نشاني قابل ثبت مي باشد يا خير و اينكه عملا براي تصاحب يك علامت تجاري بايد چه اقداماتي را انجام داد سئوالي است كه ذهن بسياري از صاحبين مشاغل اقتصادي را به خود مشغول رده است.
ما در اين مقاله ضمن شناخت بهتر برند ويا همان طرح تجاري تلاش مي كنيم مراحل توليد تا ثبت برند را به تفصيل براي شما بيان كرده تا در صورتيكه قصد انتخاب و ثبت يك علامت تجاري را داريد بتوانيد با كمك يك مشاور خبره به راحتي صاحب يك برند شويد.
برند يا علامت تجاري چيست؟
علامت تجاري كه به برند يك محصول و خدمت نيز معروف است در واقع آرم تعيين شده و مشخصي است كه توليدات ، كالاها و خدمات مخصوص يك شخص حقيقي و يا حقوقي با آن شناخته مي شوند و همين امر باعث تمايز كالاها و خدمات اين شخص از ساير اشخاص و بخصوص هم صنفي هاي او مي شود . اين علامت نشات گرفته از زمان هاي دور يعني زمان باستان مي باشد. در زمان باستان صنعت گران پس از ساخت كالاهاي خود امضاء يا علامتي را بر روي آن اثر هنري و كاربردي خود ثبت مي كردند تا ديگران با ديدن اين علامت سازنده آن را بشناسند . اين علامت ها در طول تاريخ تغييرات زيادي را تجربه كرده تا به شكل امروزي خود درآمده است .امروزه به منظور حفاظت از اين علائم آنها را در يك سيستم كشوري و جهاني ثبت مي نمايند. اين علائم به مصرف كننده كمك مي كند كه با توجه به اين علامت در تشخيص كالاها و خدماتي كه مد نظر دارد گمراه نشده و بتوانند با شناخت علامت در واقع توليد كنند يا ارائه دهنده خدمت را شناسايي و از خدمات و توليدات آن بهره ببرند.
هدف از ثبت آرم تجاري چيست؟
آرم تجاري ضمن حصول اطمينان به صاحب برند براي او به عنوان يك حقوق انحصاري شناخته مي شود كه با شناخت كالاها و خدمات و يا با اجاره دادن به ديگران در ازاء اجاره بها و يا دريافت مبلغي براي صاحب برند درآمد زا و شهرت آفرين مي باشد . علامت تجاري در هر كشوري توسط نهادي با پرداخت مبلغي ثبت و از آن محافظت مي شود .مدت زمان اعتبار و محافظت از اين علائم نيز در همه كشور ها متفاوت بوده كه اين مدت در ايران از زمان تسليم اظهارنامه 10 سال تعيين شده است . با نگاهي كلي تر علامت تجاري به شخصيت حقيقي و يا حقوقي رسميت بخشيده و با دادن سود اقتصادي به صاحبين خود در سطح جهاني سرمايه گذاري مي كنند و باعث ترويج اين ابتكار و فرهنگ مي شوند . ثبت برندهمچنين باعث مي شود تا تلاش رقباي غير منصف و متقلبان ناكام مانده و نتوانند محصولات و خدمات نا مرغوب خود را با استفاده غير قانوني از برند ساير رقباي خوش نام خود به فروش رسانده و باعث بد نامي آنها شوند . اين نظام همچنين باعث آگاهي و سرمايه گذاري بيشتر براي توليد و فروش كالاها و خدمات در سايه اعتماد بيشتر و در منصفانه ترين شرايط مي شود و راه تجارت بين المللي را هموار تر خواهد كرد.
مزاياي ثبت برند چيست؟
ثبت برند مزاياي بيشماري دارد كه در اينجا به چند مورد از برترين مزاياي ثبت آن اشاره ميكنيم:
۱-يك برندخوب ميتواند مانند يك ميان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالاي اطلاعات بازاريابي به مقصد برساند. و به عنوان آيتمي بسيار ارجحتر از ديگر آيتمها، مديران ارشد سازمان را از خطر خارج شدن از مسير اصلي حفظ كند. مثلا وقتي نام سامسونگ را ميشنويد چه چيز در ذهن شما تداعي ميشود؟
۲-ثبت برند يك چشم انداز مناسب براي نام تجاري در مديران و كاركنان به وجود ميآورد و براي مصرف كنندگان انگيزهي بسيار خوبي براي خريد خواهد بود. برندهايي مانند ورساچه، آرماني و… در دنياي مد و تبليغات و زيبايي هميشه مورد توجه بوده اند و مردم آنها را تعقيب ميكنند. شايد شما هم علاقه داريد از اين دسته برند هاي پر طرفدار باشيد؟؟
۳- برندها باعث بروز رفتاري متمايز از ساير رفتارهايي كه يك مصرف كننده دارد ميشوند. و باعث تشويق براي خريد ميشود و هيجان را به دل جامعه ميآورد.
۴- ثبت برند و كلا داشتن آن كارايي متفاوتي دارد، برند ميتواند هيجانات و عواطف مصرف كنندگان را بر انگيزد و و فقط كافيست ذهنيت و انتظار مشتريان نسبت به كالا تامين گردد، در آن صورت وفاداري مشتري به آن محصول يا خدمات تضمين شده است. مثلا تبليغ يك برند فست فود اگر مانند انتظاري باشد كه ايجاد شده است پس شما مي توانيد يك مشتري را كه دهها بار از شما خريد ميكند بيابيد. حتي در صورتيكه كالاهاي جايگزين ديگري با قيمت هاي پايين تري در بازار عرضه شود، مثلا يك برند فست فودي ديگر به جاي برند قبلي بيايد، متقاضي به دنبال همان برند خواهد بود و كالاي جانشين را نخواهند پذيرفت.
اين به معناي نوعي تعهد است كه شامل آشنا شدن مشتري با محصول ،تاثير گذار بودن نام برند و سپس ترجيح محصول است .
“مي توانيد مقاله ي مارا تا انتها بخوانيد، و يا همين حالا با شماره ي ۵ رقمي آسان ثبت تماس بگيريد و از راهنمايي مشاوران ما برخوردار شويد”
اولين اصل براي ثبت برندتان چيست؟
اگر برايتان اين سوال پيش آمده است كه اكنون چگونه ميتوان در ايران كار ثبت برند انجام داد بايد بدانيد نخست نام مناسب انتخاب كنيد، براي اين كار براي شما توصيههايي داريم:
اگر ميخواهيد نام برندشما فارسي باشد بايد يك مستند معنايي در لغت نامه ي دهخدا داشته باشد. به عنوان مثال شما نميتوانيد نام برند خود را “سرررررا” انتخاب كنيد، بخصوص اينكه نام بايد مناسب با فعاليت شركت باشد و مزاياي كالا يا خدماتي را كه توليد ميكند توصيف كند.
نام برندبايد بتواند توجه مصرف كننده را به خود جلب كند و برروي مخاطب نگرش مثبت ايجاد كند.در واقع يك برندهاي موفق، برندهايي گيرا است كه بتوان به آساني آن را تلفظ كرد(به اصطلاح راحت در زبان بچرخد) اگر برندشما اينگونه باشد به راحتي ميتوان آن تبليغ نمود.
صفات مشخصهي علامت تجارتي دارا بودن يك حس اصالت و تازگي است كه مخاطب را به سمت خود بكشاند ولي اين دو به دست نميآيد اگر شما خلاقيت و اصالت را در انتخاب نام داشته باشيد، اصالت به معناي اختصاصي بودن است و شما بايد نامي را انتخاب كنيد كه قبلا استفاده نشده باشد و خلاقيت يعني شما بايد بهترين نام را انتخاب كنيد كه تمام صفات بالا را داشته باشد
برند خوب چه برندي است؟
- برندي كه از برندهاي ديگر متمايز بوده و نسبت به آن ها برتري داشته باشد.
- برندي كه بتواند احساسات مشتريان را به خاطر همراهي با برند برانگيخته كند.
- برندي كه بتواند به خواسته هاي مشريان ارزش دهد و به ارزش ها پايبند بماند.
- برند بايد بتواند براي شما سرمايه ايجاد كند نه اين كه فقط مستلزم صرف هزينه از جانب شما باشد.
- مهم است كه فرهنگ با ارزش بودن برندتان در ميان پرسنل رواج داشته باشد.
- و در آخر بايد بتوانيد نيازهاي مشتريان خود را مديريت كنيد.
ثبت برند به چه صورت انجام مي پذيرد؟
امروزه در كشور ما فرآيند ثبت برند يك فرآيند آنلاين و اينترنتي است. شما مي توانيد مستقيما با مراجعه به سايت ثبت اسناد و املاك كشور و طي مراحل گام به گامي كه در اين سايت به منظور ثبت برند مشخص شده است؛ برند خود را به ثبت برسانيد البته از آن جايي كه اين مراحل همواره پيچيدگي هاي خاصي براي كساني كه آگاهي و تجربه ي كافي در زمينه كارهاي ثبتي و ثبت برند ندارند، دارد توصيه ي ما گرفتن مشاوره و كمك از وكلا و كارشناسان متخصص در زمينه ثبت برند است.
هدف از ثبت برند چيست؟
هر برند يا علامت تجاري ار طريق حصول اطمينان از حقوق انحصاري براي شناختن كالا ها و خدمات و يا اجاره دادن به ديگران مبني بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت مي كند.
مدت زمان اين حفاظت متفاوت است ولي آرم تجاري قابليت تمديد شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.
محافظت آرم تجاري توسط مراجع قانوني كه در اكثر نظام ها اجازه متوقف كردن تخلف در اين زمينه را دارند تاييد مي شود.
از ديدگاه وسيع تر ،علائم تجاري با رسميت بخشيدن و دادن سود اقتصادي به صاحبان آن ها در سطح جهاني سرمايه گذاري كرده و اين ابتكار را ترويج مي دهد.
حفاظت علائم تجاري همچنين مانع تلاشهاي رقباي غير منصف،مثل متقلبان ،براي استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب يا متفاوت مي شوند. ابن نظام،آگاهي و امكان سرمايه گذاري جهت توليد و فروش كالا ها و خدمات را در منصفانه ترين شرايط ممكن به مردم مي دهد و از اين راه تجارت بين المللي را تسهيل مي كند.
دامنه محافظت علامت تجاري چه قدر است؟
در تمامي كشور ها ،علائم تجاري ثبت و محافظت مي شود . هريك از دفاتر ملي يا ناحيه اي ،ثبت علائم را كه شامل اطلاعات كامل درخواست براي ثبت و تمديد است نگهداري مي كنند .هر چند نتايج ثبتي محدود به كشور مربوطه باشد.
براي جلوگيري از ثبت جداگانه در دفتر هر كشور يا ناحيه ،نظام بين المللي ثبت WIPO علائم را اجرا مي كنند.اين نظام توسط يك عهد نامه اداره مي شود.
توافق نامه مادريد: وابسته به ثبت بين المللي علائم كه توسط سازمان مالكيت معنوي جهاني تنظيم شده است.سيستم مادريد متشكل ار تلفيق دو معاهده شكل گرفته است.به طور خلاصه در سيستم مادريد براي در خواست بين المللي علائم تجاري ،متقاضي فايل مدارك خود را WIPO دفتر بين المللي در ژنو ارسال مي كند و در آن در خواست اعلام مي كند كه براي ثبت نام به دنبال يك از كشورهايي كه عضو معاهدات ژنو هستند.در WIPO دفتر ثبت بين المللي علامت را صبت و سپس آن را به كشور هاي تعيين شده ارارسال مي كند.ثبت نام در دفتر ثبت بين المليلي يك پروسه اداري است كه به اين معناست كه از آن علامت تجاري در خواست هايي را كه دريافت ميكند .اگر يك كشور ثبت يك علامت تجاري را رد كند.امتناع اين كشور به WIPO ابلاغ و تصميم اين كشور در ثبت بين المللي را رد ميشود.به عبارت ديگر ثبت نام بين المللي يك سيستم ايمن استو اما ثبت يا عدم ثبت آن در كشور تعيين شده معين مي شود.
برند سازي و اقدامات هوشمندانه پس از ثبت برند
يك برند ميتواند معرف سطح معيني از دوام، كيفيت، عملكرد، قابليت اعتماد، قابليت ماندگاري و ساير ويژگيهاي مهم و تاثيرگذار محصولات و خدمات باشد.
پس از ثبت برند هيجانها و عواطف مصرف كنندگان را بر انگيزانيد و همينطور چشم اندازي نو برايشان باز كنيد.
در حقيقت يك برند، تعهد دائمي يك فروشنده براي ارائه مجموعهاي از ويژگيها و مزايا و خدمات خاص به خريداران است كه اين مهم در ذهن مصرف كننده يعني نشانه كيفيت، هزينه پرس و جوي كمتر، ريسك كمتر و وسيلهاي نمادين براي اظهار شخصيت.
چراكه يك برند قدرتمند، ارزش اعتباري و اجتماعي بالايي داشته و همين مهم، در تعيين ميزان موفقيت يك محصول در بازار، بسيار پراهميت ميباشد.
در صورتي كه ذهنيت و انتظار مشتريان نسبت به كالا تامين گردد و حس رضايتمندي در آنها ايجاد شود، به دنبال آن، وفاداري مشتري به آن كالا شكل ميگيرد كه اغلب از ارزشمندترين داراييهاي يك سازمان است و خود جزء داراييهاي نامشهود و بسيار مهم يك شركت محسوب ميشود.
لذا به همين دليل است كه شركتها نيز همواره به دنبال راههايي براي كسب و جلب رضايت و وفاداري مشتريان ميباشند.
هنگامي كه يك محصول يا خدمت داراي وجه مميزه شاخصي باشد، ميتوان به سادگي آن را برند نمود و اين برند را به گونهاي پايدار داشت.
آيا ثبت برند اجباري است؟
از طرفي ديگر قابل ذكر است ثبت علامت تجاري اختياري است، مگر در مواردي كه دولت آن را الزامي قرار دهد.
در اين راستا ماده 576 قانون تجارت اشاره دارد: ثبت اسم تجارتي اختياري است مگر در مواردي كه وزارت عدليه ثبت آن را الزامي كند.
يك علامت تجاري ثبت شده براي چه مدتي معتبر است؟
دوره حمايت از علامت تجاري ده سال از تاريخ تقديم اظهارنامه است و پس از انقضاي اين ده سال نيز يك دوره ارفاقي شش ماهه نيز براي مالك علامت تجاري در نظر گرفته ميشود كه حتماً در اين فرصت اقدام به تمديد آن نمايد و به اين ترتيب ميتوان علامت تجاري را به دفعات نامحدود و با پرداخت هزينههاي پيش بيني شده در مقررات تمديد نمود.
چه چيزهايي مي توانند به عنوان علامت تجاري ثبت شوند؟
- ثبت برند يك يا تركيبي از چند كلمه، حرف، عدد يا شكل است.
- همچنين در سطحي گستردهتر ميتواند شامل نقاشيها، سمبلها، علائم سمعي مثل موسيقي يا اصوات، رايحهها و يا رنگهايي جهت معرفي ويژگيهاي يك محصول يا يك خدمت باشد.
- برند يك محصول ميبايست مناسب با فعاليت شركت باشد و مزاياي محصول را توصيف كند، توجه مصرف كننده را به خود جذب كند و بر روي مخاطب، نگرش مثبت ايجاد كند و باعث افزايش فروش شود.
- در واقع يك برند موفق، برندي گيرا است كه بتوان به سهولت آن را تلفظ كرد و تبليغ نمود
- عنصر خلاقيت نيز در متمايز كردن محصول ميتواند بسيار به كار آيد.
- نام يا تصويري كه در يادها بماند و فراموش نشود.
- شنبه ۳۱ خرداد ۹۹ | ۱۵:۰۸
- ۵۸ بازديد
- ۰ نظر